Let them eat cake!

Filmtips för ensamma kvällar i ödemarken. Spana in soundtracket!



Det blir ingen utgång för mig ikväll. Istället ska jag (iklädd tofflor, tights och en gammal herrskjorta) se om en av mina favoritfilmer, Marie Antoinette.
Ja jag vet. Den är historiskt inkorrekt. Den är ytlig. Den är en tjejfilm för sjutton. Jag avgudar den iallafall och det beror på fyra saker:
  1. Jag älskar själva attityden Sofia Coppola hade då hon gjorde filmen. Folk väntade sig ett stelt historiskt kostymdrama fylld av politik och revolution. Sofia gav fan i det och gjorde en film full av bakelser och champagne istället.
  2. Att filmen saknar djup är inte sant. Eller är det verkligen bara jag som drar paralleller till kvinnlig prestationsångest och moderna mediadrev à la Britney Spears när jag ser filmen?
  3. Fotot, kläderna, sminket - allt är extremt snyggt!
  4. Sist men inte minst - soundtracket.
En annan regissör skulle säkerligen valt tidstypisk barockmusik men inte Sofia Coppola. Eller rättare sagt, visst dyker det upp ett och annat klassiskt stycke, men främst är det 80-tals pop och punk som dominerar. Gang Of Four, Bow Wow Wow, Siouxie and the Banshees och New Order är bara några av de band som får ackompanjera balerna, festerna och de pudrade håruppsättningarna. Det var Marie Antoinette som gjorde att jag fick upp ögonen för 80-tals musik och det är jag evigt tacksam över.

Ni får ha en trevlig kväll allesammans! Själv ska jag äta vaniljyoughurt och njuta av 1700-tals-dekadens och musik.


Bow Wow Wow (Kevin Shield Remix) - I Want Candy

Tags: , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: hanna

Tja! jag måste säga att din blogg är riktigt bra :D sällan man hittar en blogg om bara musik. Och BRA sådan! fortsätt såhär!

2009-03-16 @ 15:49:36
URL: http://hanam.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Alla har rätt till sina tjejfilmer! Måste bara fråga, förra kommentaren, är det du själv som kände för att prisa dig lite eller? ;)

2009-03-17 @ 20:30:54
URL: http://lemoncurry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0