Sahara Hotnights och reseprogramm

Som När och Fjärran versus en Barcelona-resa. Är ni med?



Jag tycker att Sahara Hotnights skivor har stora likheter med reseprogram.
Reseprogram är trevliga att se på när man inte har något bättre för sig men hur roligt det än är att se ett reportage från New York eller Maldiverna kan det inte jämföras med att få åka dit själv, käka bagles på Manhattan eller sola på en strand. Reportaget kan bara ge en ledtråd om hur trevligt det hela skulle kunna vara.

Samma sak gäller för Sahara Hotnights och  senaste coveralbumet Sparks. Albumet är helt okej att lyssna på. Inte dåligt men inte heller så bra att man vill spela det på repeat om och om igen utan att man tröttnar.

Live däremot.

Jag har sett Sahara Hotnights live ett flertal gånger och slagits av hur låtarna helt plötsligt når helt andra nivåer. Bandet är extremt tight, Maria Andersson sjunger ofta andra melodivariationer av låtarna och helt plötsligt står man och gungar och sjunger med, klappar takten och kanske rent ut av studsar upp och ner (som i Hot Night Crash). Senast jag såg dem "live" var på Popcirkus här i veckan och det var precis samma sak: Mess Around, In Private och Japanese Boy växte och blev plötsligt väldigt mycket bättre och roligare att lyssna på. Mess Around var i mitt tycke smått magisk att lyssna på.

Jag har inte bestämt mig om jag ska införskaffa Sparks (än så länge lyssna jag via Spotify) Att köpa en biljett till deras spelning på Storan känns däremot väldigt frestande.

Tags: , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Martin

Wtf? Sahara Hotnights är ett av dom tråkigaste livebanden i hela världen och dessutom det enda bandet som nästan fått mig att somna medans jag kollade på dom

2009-02-28 @ 22:57:35
Postat av: Hanna

"Nästan fått dig att somna"...erkänn Martin, det här var under en festival och natten innan hade du ägnat dig åt ölhävning och eventuellt lite hångel i nåt tält och det var därför du var lite trött dagen därpå ;)



Skämt å sido. Ska jag själv komma med några anmärkningar skulle det väl vara på mellansnacket som brukar vara mer eller mindre obefintligt. Smaken är olika - och jag håller fast vid att Sahara Hotnights är grymma live.

2009-02-28 @ 23:10:18
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se/
Postat av: Hon som är fast i Västervik

Jag måste erkänna att jag inte lyssnar så mycket på Sahara Hotnights, förutom några få låtar. Men när jag har sett dem live så har det varit svårt att stå still! :)

2009-03-02 @ 09:48:34
URL: http://lemoncurry.blogg.se/
Postat av: Martin

nog var det alkohol och festival inblandat men detta var juh under de få timmarna det inte var en dimma av allt ihop :D

2009-03-02 @ 22:20:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0