The Clash

Gammal punk rostar aldrig.



Läser man där här bloggen får man nog lätt intrycket att jag är helt insöad på allt som stavas i-n-d-i-e och inte lyssnar på någon annan typ av musik. Det är inte sant. Åtminstone inte helt sant. The Clash är till exempel ett band jag är väldigt förtjust i.
   Att inte veta vilka The Clash är ser jag egentligen som brist på allmänbildning men med tanke på att dagens skola mest fokuserar på Mozart när det gäller musikhistoria så drar jag det hela lite kort: The Clash bildades 1976 i London och var ett av de första stora brittiska punkbanden. De var ett av de band som satte trenden med politiska texter vilket influerade svenska punkband som exempelvis Ebba Grön. Allt eftersom kom bandes råa punk-sound att utvecklas och man började experimentera med musikstilar som regge, funk och rockabilly.
   Förrutom att skapa egen brilijant musik har The Clash även tjänat som inspiration för ungefär alla britt-rockband och majoriteten av alternativa rockband enda fram tills idag. The Libertines, Kaiser Chiefs, Arctic Monkeys, Franz Ferdinand, Sahara Hotnights, The Hives...inga av dessa band hade låtit som de gör idag om inte The Clash funnits.
   Några av personliga favoritlåtar är I Fought The Law, Spanish Bombs och Train In Vain. Annars är ju London Calling en sån låt man måste för att kunna kalla sig belevad.



The Clash - London Calling

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Johan

skön cameltoe på paul... hehe

2008-10-23 @ 08:54:27
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: Lina

Snyggingar... jag vet inte själv om jag är seriös eller inte.



London calling måste jag erkänna är mycket bra!

2008-10-23 @ 15:20:16
URL: http://rosaochfluffigt.blogg.se/
Postat av: Anna

JAG ÄLSKAR EBBA GRÖN! =)

2008-10-23 @ 16:35:29
URL: http://anderssona.blogg.se/
Postat av: oskar

Jag blev sjukt orolig där, när du började rada upp the clash låtar och london calling in fanns med. men sen var den ju med som video, då blev jag glad!

2008-10-28 @ 11:53:57
URL: http://minrymd.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0