SPELNING: Ida Redig & Hello Saferide

Fint, intimt och nervöst.



Det är en väldigt speciell känsla att sitta på golvet hos Svenska Grammofonstudion tillsammans med ett fyrtotal andra människor, bara några meter från någon som spelar de sånger man lyssnat konstant på de senaste veckorna. Väldigt fint och väldigt intimt. Nästan lite högtidligt emellanåt. Därför bryr jag mig inte om att försöka betygsätta den här spelningen, för den är helt enkelt inte jämförbar med en vanlig stojig konsert.
   Ida Redig, som jag knappt hört innan, inledde med fyra sånger som hon framförde helt ensam på sin akustiska gitarr, förrutom sista låten då hon fick sällskap av två kompande musiker. Mycket modigt gjort tycker jag. Idas vackra röst gör att hon gissningsvis kommer att dyka upp som huvudakt på konserter i framtiden. Lyssna här!
   Det var dock ganska uppenbart vem det var publiken kommit för att höra. Efter en kort paus gick Annika Norlin och hennes band upp på scen. Vi fick veta att det här var den första Hello Saferide-spelningen sedan nya plattan släppts, vilket gjorde det hela lite extra spännande.
   Under en dryg halvtimme fick vi höra ungefär hälften av låtarna från nya albumet. Personligen tyckte jag bäst om Traveling With HS och 25 Days där Annikas röst och utryck gjorde sig bäst. Bäst respons av publiken däremot fick gamla favoriten The Quiz.
   Jag var nervös efteråt då det var dags att ställa "vinnarfrågorna" till Annika (de frågor till som man skrivit till P3 för att få gå på spelningen) Min fråga var vilken färg I Wonder Who Is Like This One har, och till min stora förtjusning visade den sig vara blå precis som jag trott.
 
Vill ni höra spelningen med Ida Redig och Hello Saferide (och mitt nervösa fnittrande under frågorna efteråt) ska ni slå på P3 Live Session nästa onsdag den 8 oktober, 21:30.

Tags: , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Johan

Måste ha varit en sjukt kul upplevelse!! lite avis ;)



Jag gick in på Idas myspace, det var vackert men rätt tråkigt faktiskt (glömde bort att jag lyssnade på musik redan på andra spåret)... har svårt att se att hon ska kunna sticka ut bland alla engelsksjungande kvinnliga Singer/songwriters... fast det förstås, med Annika i ryggen ökar väl hennes chanser rätt rejält.

2008-10-03 @ 08:46:00
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: Hanna

Konkurrensen mellan kvinnliga singer/songwriters är onekligen hård och jag kan hålla med om att själva arrangemanget med bara gitarr och piano är trist (så avskalat funkar nästan bara om man heter José Gonzales) Lite stråkar, t.ex. en cello, tror jag skulle lyfta musiken mycket.

Jag tycker dock att hon har potential, Alone med lite mer komp skulle mycket väl kunna spelas i radio.

Ska man dessutom se krasst på det: att ha spelat tillsammans med Marit Bergman, Hello Saferide och Elin Sigvardson ökar hennes odds rejält.



Fast jag får väl medge att min Hello Saferide-yra kan ha påverkat mitt omdöme något :P

2008-10-03 @ 12:59:38
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0