Dirty Pretty Things lägger ner

Men det blir ingen återförening för The Libertines.



Gamle The Libertines-gitarristen Carl Barats band Dirty Pretty Things har beslutat sig för att lägga ner.
   "It is with some sadness we announce the farewell of the Dirty Pretty Things. It's been a glorious three years which we all would gladly live out again, but it is time for us to try new things. (not The Libertines)..." skriver bandet i ett officiellt utalande.
   Min spontana känsla är: "Jaha, och?"
   Dirty Pretty Things har förvisso inte varit ett dåligt band, inte egentligen. Bara förbannat tråkiga.
   Jag lyssnar på Bang Bang You're Dead och Deadwood och hör bara ett band som trånar efter att vara Libertines men som saknar all nervighet och känsla som gjorde Libertines till kanske världens bästa rockband under en kort tid. Även i jämförelse med Pete Dohertys Babyshambles är det lamt. Inte dåligt, men det känns hela tiden som att något fattas.
  
Parantesen i bandets uttalande sammanfattar egentligen hela problemet: varken Dirty Pretty Things eller Babyshambles kommer någonsin upp i Libertines standard. Det är kanske orättvist men oavsett vad Carl Barat eller Pete Doherty tar sig för kommer deras musik alltid att jämföras med låtar som Up The Bracket och Can't Stand Me Now, och dessa är inte lätta att öveträffa.
   Borde Libertines återförenas istället då? Nej, det tror jag inte är någon bra idé.
   Finns det något återförenat band som lyckats göra en Rocky Balboa och slå sig tillbaka till världstoppen igen efter ett längre uppehåll? Smashing Pumpkins misslyckades. Oasis ska försöka imorgon men om man ska tro förhandsnacket lär det inte gå något vidare. Hur bra våra gamla älsklingsbands nya plattor än är så kommer vi alltid att hylla deras gamla meriter och bli besvikna. Antingen på att det låter gammalt och utjatat, eller för att det är för nyskapande och konstigt. Ett återförenat Libertines på topp - kanske rent ut av med en drogfri Pete Doherty! - skulle ändå ha små chanser att bli de stjärnor de en gång var.
  
   Jag hoppas att Carl Barat släpper sina gamla Libertines-spöken och börjar skriva musik som är vad den och som inte försöker efterlikna något annat. Tills vidare kommer jag lyssna på What Became Of The Likely Lads och gräma mig över att jag aldrig hann uppleva Libertines live.




PS. Barris - den "hårdrockande musikanalfabeten" ni minns :) - hävdar att han blivit lite dåligt vinklad i bloggen. Till hans upprättelse ska jag nämna följande: det var Barris som fick mig att lyssna på Libertines. Det borde ge honom tillräckligt med cred för resten av århundradet.

Tags: , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Johan

hehe, ok... Barris har fått lite upprättelse. The Libertines är kungliga!



Har f.ö. en hårdrockskompis på jobbet, som likt barris försöker pracka på mig hans musiksmak. Vi snackade om att prova samma experiment med att byta spellistor som ni gjorde ;)

2008-10-07 @ 07:39:54
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: Hanna

Haha, vi har visst startat en trend. Gör så och berätta hur det gick!

2008-10-07 @ 20:48:59
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0