NOSTALGI: Hole

Det här är tänkt att bli första delen i en serie inlägg med musik och låtar som betytt mycket för mig av olika anledningar. Alla kommer nog knappast räknas som indie eller alternativ och många är inte ens speciellt bra, men de kommer ändå alltid ha en speciell hyllplats i mitt hjärtas musikbibliotek.



Jag gick i åttan, skolan var piss och allt annat var också ganska jävligt. Sådär som det kan vara när man är fjorton.
Mellan Arvingarna och någon gammal Titiyo-platta bland CD-rean på Ica Maxi hittade jag en skiva som hette Celebrity Skin av ett band som hette Hole. Bandets sångerska Courtney Love hade varit ihop med Kurt Cobain i Nirvana, så mycket visste jag, men annars hade jag ingen koll alls på hur bandet faktiskt lät. Vilket inte hindrade mig från att köpa skivan (den hade ju trots allt ett ganska snyggt omslag)
När jag sedan kom hem stängde jag in mig på mitt rum och lyssnade. Och lyssnade. Och lyssnade ännu mer.
   Celebrity Skin kom sedan att bli ett slags soundtrack för hela våren det året. Varje eftermiddag när jag kom hem från skolan gick jag in på mitt rum, slängde mig ner i sängen, satte på CD-spelaren och lyssnade på Awful, Malibu och de andra låtarna om och om igen och drev förmodligen resten av familjen till vansinne (det här var innan någon riktigt hade fattat vad en iPod var och bergsprängare var den enda form av musikanläggning jag hade)
  
   Jag vet inte riktigt vad det var i Courtney Love's spruckna röst som gjorde mig så trollbunden. Kanske var det det att hon sjöng om hur jävligt allt var, men ändå på ett väldigt kraftfullt och hoppingivande sätt.
   Idag ger väl inte Malibu riktigt samma gåshuds-effekt som den en gång gjorde men sången kastar mig verkligen flera år baklänges så fort jag hör de första ackorden.



Tags: , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0