Kvinnodagen

Lite funderingar kring feminism och jämställdhet i världen och Sverige.

image57

Idag ska kvinnor, eller kanske snarare kvinnoförtryck uppmärksammas speciellt i världen. På sitt sätt kan jag tycka att det inte skulle krävas en speciell dag för det. Misshandel, löneskillnader och jämställdhet borde vara på tapeten jämt och inte bara en särskild dag. Kanske skulle vi ha en jämställdhetsdag istället? Å andra sidan är det naturligtvis bra att dessa ämnen överhuvudtaget diskuteras mer. Om det ska krävas en speciell dag för det, så är det såklart  bra att den finns.

Kallar man sig feminist idag förknippas man nästan omedelbart med FI, manshat och "män-är-svin"-mentalitet. Det är väldigt synd, för det har på senare år tagit fokus på de verkliga problemen. I samma stund som jag skriver detta tvingas en sjuårig flicka i Afrika att bli omskuren utan bedövning, en indisk tjej gifts bort till en man som är dubbelt så gammal som henne själv och i Irak stenas en annan tjej till döds för att hon blev förälskad i "fel" kille.
I Sverige, världens mest jämställda land, gjordes förra året över 25 000 anmälningar av misshandel mot kvinnor, och över 12 000 sexualbrott, oftast våldtäkt, mot kvinnor. I somras mördades ett femtotal kvinnor, i de flesta av fallen av sina män.

Det är handlar inte om något slags könskrig, där alla män är onda. Det handlar om rättvisa, både mellan tjejer och killar. För lika orättvist som jag tycker det är att en kvinna tjänar mindre än sin manliga kollega, lika orättvist tycker jag det är att killar tvingas mönstra fastän tjejer slipper. Jag tycker det är självklart att föräldrar ska dela på föräldrapenningen. .Jag tycker det är fel att kvotera in kvinnor till olika yrkesgrupper, utan tror faktiskt att det inte behövs - det finns gott om tjejer som är tillräckligt kompetenta för ett jobb utan att de behöver sorteras in. Jag tycker också att de som påstår att tjejer skulle vara bättre på att städa för att det skulle ligga i deras gener borde dra till ett mycket hett ställe. Visst finns det skillnader mellan kvinnor och män, främst fysiska, men det hindrar inte att vi ska ha lika rättigheter. Det handlar i grund och botten om ren och skär rättvisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0