New York

På allmän begäran kommer nu någon slags reseskildring.

image43

Efter att ha sovit ikapp cirka ett dygns jetlag känner jag mig lite mer mänsklig. Ändå var jag nog den i familjen som lyckades sova mest, både på planet och på hotellet. Är jag bara tillräckligt trött kan jag somna i princip var som helst, vilket inte bara är en fördel (jag har varit väldigt nära att nicka till på lektioner ibland)

Innan jag börjar berätta om själva staden så vill jag passa på att nämna några ord om själva resan dit, som blev mycket mer intressant än vad jag hade trott. Efter att ha mellanlandat i Bryssel skulle vi byta plan med mycket knapp tidsmarginal. Efter att ha rusat genom säkerhetskontroller, trappor och gångar checkade vi till sist in och steg på planet. Min första tanke var att vi stigit på fel plan. Alla utom vi var indier. Hade vi råkat gå på planet till New Dehli istället för New York? Nej, det visade sig att planet faktiskt kom från Mumbay men att det sedan mycket riktigt skulle vidare till över Atlanten.

Att flyga indiskt var dock en riktigt behaglig upplevelse. Förrutom att det serverades god indisk veggi-mat så fanns det nog näramre femtio filmer och TV-serier och en hel del att underhålla sig med under tiden. Ungefär hälften var visserligen Bollywood-filmer och Hindi-Hits, men ändå. Jag hann se två filmer, två TV-programm och lyssna på en hel del musik. Det roligaste på hela resan var dock att fylla i den här gröna Inresetillstånds-blanketten. "Är du pyskiskt störd?" "Är du terrorist?" "Var du lierad med Nazi-Tyskland under Andra Världskriget". En annan blankett upplyste oss om att det var förbjudet att importera sniglar. Vilken tur, det hade vi ju aldrig kunnat lista ut på egen hand.

image44

New York alltså. Det var verkligen en upplevelse utöver det vanliga. Jag har varit i storstäder förr: London, Paris, Köpenhamn med flera. På något sätt gick det ändå inte att jämföra. För det första var allt stort.  Nej, förresten. Allt var enormt. Vårat hotell var på uppskattningsvis 12-15 våningar och kändes som ett av de minsta i hela stan. Gatorna och avenyerna tycktes fortsätta bort i det oändliga tills de mötte horisonten.

New York är kontrasternas stad. Enorma skyskrapor samsades med rivningskåkar och små 1800-talshus på bara några våningar. Inte långt från Gucci's, Pradas och Louis Vuittons botiquer på Fifth Avenue satt hemlösa och tiggde.  Broadway och Times Square gav mig huvudvärk med alla sina ljus, blinkande reklampelare och tutande bilar samtidigt som Central Park var en lugn oas med sjöar, promenadstigar och ekorrar.

image47 image45

Då har jag ännu inte hunnit nämna alla människor. Allt från kostymprydda börsmäklare vid Wall Street, pundargänget vid Union Square (som vi råkade fika tillsammans med på Starbucks), kineserna i Chinatown, de italienska kyparna på pizzerian i Little Italy och den latinamerikanska kassörskan i matvarubutiken som de sista dagarna sken och hälsade då pappa och jag dök upp. Jag blev förvånad över hur mycket spanska jag hörde de dagar jag var där. Taxichaufförer, butiksbiträden och den nämnda kassörskan, alla pratade snabbflyande spanska och trodde naturligtvis inte att en familj med svenska turister skulle kunna förstå. Där tog de fel. Inte för att de sa något otrevligt. Tvärtom var folk förvånansvärt artiga och trevliga, mycket trevligare än i Sverige.

image48   image46

Trots att vädret åkte berg-och-dalbana (isvindar, snö, ösregn och sol om vartanannat), trots att benen värkte efter alla promenader kors och tvärs över hela Manhattan och trots att hälften av våra väskor kom bort på hemvägen och inte dök upp förrän två dagar senare kan jag lugnt säga att det var en av de bästa resor jag har gjort.

image49

PS. Ja, det blev en hel del shopping också. Nya jeans, tröjor och linnen på Fifth Avenue, underkläder från Calvin Klein, en vårjacka från legenadriska Macys samt en iPod från Apple Store. Inte så dumt det heller.

Kommentarer
Postat av: Lemoncurry?

Hanna, erkänn att du försökte smuggla in sniglar. Jag vet vad du håller på med..

2008-02-18 @ 22:41:35
Postat av: Sofia

Ja!, lite avundsjuk är man allt...

2008-02-22 @ 20:22:28
URL: http://hjortutanvingar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0