Jullåtar

Att hata eller älska?



Min syster påstår att hon avskyr alla jullåtar och för något år sedan hade jag förmodligen hållt med henne. Runt jul tycks det pågå någon slags orgie i smörighet och sockrighet på såväl radio som landets scener. Carola och Peter Jöback hjälps åt med att sjunga sönder Stilla Natt på diverse julshower landet över. I butikerna spelas discoversioner av allt från Rudolf till Räven raskar över isen.
Indie-världen vill ju såklart inte vara sämre (tvärtom vill man ju vara bättre än mainstream-packet)
  • The Killers jullåtar har ju blivit något uttav en årlig tradition. I år heter låten Joseph Better You Than Me  och framförs tillsammans med Elton John och Neil Tennant.
  • Glasvegas har ju som bekant släppt en hel EP med jullåtar, A Snowflake Fell And It Felt Like A Kiss, med bland annat sin egen version av Stilla Natt som jag tidigare skrivit om.
  • The Wombats frågar sig om det här verkliigen är jul i låten Is This Really Christmas?
  • The Hives gör ju som bekant en julduett med Cyndi Lauper (lär här)
Jag är något skeptiskt till allt detta. Å andra sidan finns det ju undantag. 2006 släppte Razzia samlingsalbumet Oh No It's Christmas med bland annat en helt sagolik jullåt av Maia Hirasawa (UPDATE: Nu finns den uppe på Maias myspace!) och ironiska iPod Xmas av Hello Saferide. Var du i Stockholm och såg Razzias julshow med samma namn som skivan i söndags kan jag bara säga grattis och att jag önskar att jag vore du.

För övrigt så hör jazz och jul ihop. Mina favoritjulsånger är klassiker med Frank Sinatra (Let It Snow, Santa Claus Is Coming To Town) och Ella Fitzgerald (Sleigh Reid, Winter Wonderland) Retro ska det vara!

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: sofia

inte alls för att det har särskilt mycket med bloggen att göra, men jag saknar dig, enormt.

2008-12-17 @ 18:58:30
Postat av: Sandra

En Hanna-blogg lövly!

Skulle bara säga att jag alltid kommer hata jullåtar oavsett vem som framför dem, haha!!

Jag har köpt din klapp nu!

kramar

2008-12-18 @ 11:08:30
URL: http://bloomface.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0