Li-ka som bär?

Jag reder ut ett av årets vanligaste missförstånd

För någon vecka sedan frågade mamma mig vad som egentligen var skillnaden mellan Miss Li och Lykke Li.  Hon är inte ensam om att undra. När två personer med så extremt lika artistnamn dyker upp i musik-Sverige ungefär vid samma tidpunkt är det inte så konstigt att frågorna hopas. Vem av dem är det som spelar piano? Vem har samma frisyr som Lilla My? Eller är det rent utav samma artist?
   Jag tyckte det var på tiden att frågetecknena rätades ut. Alltså:



Miss Li, som egentligen heter Linda Carlsson, är den av Liarna som spelar piano. Hon är förmodligen mest känd för att ha sjungit duett med Winnerbäck på hans sönderspelade nyckelharps-plåga Om Du Lämnar Mig Nu men hon har också skrivit egen musik. Väldigt mycket egen musik till och med. Under ett års tid hann hon släppa inte mindre än tre album och ett samlingsalbum med sina "bästa hits". Musiken skulle kunna beskrivas som glättig kabarépop och mest kända låt är troligtvis Oh Boy som hon framförde på Allsång på Skansen i somras. Jag tror åtminstone det var Oh Boy. För tillfället jobbar jag på att försöka skilja alla hennes sjuttio-elva identiska låtar åt.



Lykke Li är således den av Liarna som gjorde frisyren hårknut-mitt-på-skallen populär bland hipsters-tjejer. Förrutom att vara hårförebild har Lykke (som heter Zachrisson i efternamn och har två punkmusiker som föräldrar) ägnat sig åt att släppa albumet Youth Novels och turnera runt om i Sverige och Europa. Musiken är raka motsatsen till Miss Li. Om man vill skulle man kunna säga att musiken är svävande och konstnärlig. Eller så kan man säga som jag gör: att den är urtrist och pretentiös och att Little Bit är årets mest meningslösa låt.

Dåså, då var den frågan uppklarad (och om du undrade - nej, jag är inte speciellt förtjust i någon deras musik)

Tags: , , , ,

Kommentarer
Postat av: Katarina

Hm, verkar ju rätt troligt :)

2008-08-24 @ 22:00:13
URL: http://koolakattis.blogg.se/
Postat av: Lemoncurry?

Måste nog protestera mot hård kritik mot Miss Li.. Även om jag tycker att ex. I'm so poor won't you lend me some money är något enformig, så finns det även låtar som Bring it back, Miss Li och Backstabber Lady. Och ja, jag har bara lyssnat på en av hennes skivor :) Lykke Li har jag inga åsikter om :)

2008-08-24 @ 22:19:24
URL: http://lemoncurry.blogg.se/
Postat av: Liza

Miss Li och Lykke Li.. kom igen. Helt olika och inte ens värda att jämföras.

Lykke li gör fin musik med fina texter! Om miss li har jag ingenting att säga...

2008-08-24 @ 23:04:47
URL: http://entvatankar.blogg.se/
Postat av: Josefin

uuh. jag förstår inte riktigt grejen med liarna heller.

ingen av dem är ju ... bra? typ alls.

2008-08-25 @ 19:33:27
URL: http://thedrowners.blogg.se/
Postat av: Johan

hehe... kul inlägg. Jag har inte heller mycket till övers för Lykke. Men Miss li's musik tycker jag bitvis är underbar, även om hon varit på tok för produktiv för sitt eget bästa. Hon borde ha väntat med alla skivsläpp tills hon hade tillräckligt bra material till sin "Best of"-platta (och gjort det till sin debut ist.)

2008-08-26 @ 08:22:56
URL: http://music.blogg.se/
Postat av: marianne

lykke li är ju inge vidare, som du skrev, så är ju hennes musik dötrist. men miss li är ju cool, och hennes röst är underbar! :)

2008-08-29 @ 23:41:17
URL: http://hippienerd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0