GT-försäljare

image67

När jag är trött och bakis är jag väldigt lätt-irriterad.

Någon av alla de saker jag stör mig på (som busskursrökare, Västtrafik och Carola) är GT-försäljare. De dyker upp på helgmornarna då man verkligen sett fram emot att få sova ut. Men icke. Vid nio-tiden ringer dörrklockan fem gånger på raken och då man svärande har släpat sig ner för trappan för att öppna så är det nån osnuten unge som sträcker upp en tidning i ansiktet på en och vill att man ska köpa.

I vanliga fall brukar jag snällt och vänligt öppna dörren och lika snällt och vänligt tacka nej. Den här morgonen var dock lite annorlunda. För det första var jag lätt bakis. För det andra hade jag sovit på sin höjd fem timmar. Jag var alltså inte på något strålande morgonhumör precis.
Hur som helst så var jag nere i köket vid tjugo över nio och pratade i telefon med mamma då jag hörde dörrklockan ringa. Signalen skar genom huvudet, personen utanför tycktes sätta en ära i att trycka ner ringknappen så länge som möjligt. Jag kikade ut genom fönstret. Mycket riktigt var det en GT-säljande unge. I vanliga fall brukar jag som sagt öppna och tacka nej, men idag var jag jag dels för trött och dels upptagen. Jag stod därför kvar och tänkte att ungen skulle ge sig av då ingen öppnade.

Tillslut slutade klockan att ringa. Istället började bankandet. Vi har en portklapp i mässing på ytterdörren som ungen hade upptäckt och som hon nu tycktes försöka använda för att slå in dörren  med våld. Bank, bank, bank, BANK, bultade det ikapp med min huvudvärk. Sedan en kort tystnad. Därefter började det för andra gången. BANK BANK BAAANK....och där någonstans tappade jag tålamodet. Jag var ute i halen på några sekunder och vräkte upp dörren. Utanför stod en liten tjej i tio-års blond page och knallrosa foppatofflor. Jag såg henne öppna munnen för att dra det vanliga "Hej-vill-du-köpa-en-GT?" men jag hann före.
- NEJ TACK!
Sedan smällde jag igen dörren.

Riktigt så illa som jag beskriver det var det kanske inte riktigt, men förhoppningsvis slipper vi tidningsförsäljare ett tag framöver.

Kommentarer
Postat av: Lemoncurry?

Hanna, en liten rättelse bara: Carola är inte något man irriterar sig på. Carola är sänd från djävulen och skall utplånas!

2008-04-22 @ 18:37:23
URL: http://lemoncurry.blogg.se
Postat av: Hanna

Sant. Fast det hindrar inte att man ändå irriterar sig på henne.

2008-04-22 @ 20:52:02
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0