Sydliga dagar

Spökvandring, reggaemusik och väldigt mycket scones och kladdkaka.
Här är en resumé över mina dagar nere i södern:

image9

Onsdag
Kommer ner till Malmö vid tretiden och tar därefter Pågatåget till Simrishamn. Står och väntar någon timme på att Sofias och Kornelias buss ska komma (kallt!). Hinner under tiden titta in i Simrishamn bibliotek (varmt och skönt).
Sofia och Kornelia dyker upp, Sofia och jag går och hyr film och Kornelia går i förväg till Sofias hus och lagar mat. Eftersom det är Halloween så är det en skräckis. Jag brukar roa mig själv och andra med att sitta och lista ut intrigen i förväg och kommentera alla ologiska händelser i skräckisar, och det gör jag nu också. Vilket inte hindrar mig från att bli löjligt rädd för Mary Shaw och hennes mordiska små dockor. Sitter nästan i knät på Sofia på slutet. Rys!

Torsdag
Dagens frukost:
Scones, med dubbla mängden margarin i, ("Är du säker på att vi inte ska kolla receptet Hanna?" "Jadå, jag kan det utantill!") med marmelad och te.
Efter det väljer vi snabbt kläder (det tog nästan bara en timme) och gör oss iordning, men lyckas ändå missa första tåget till Malmö. Passar på att fika på Bonadea i Simrishamn, ett ställe som visar sig ha världens godaste hallonpaj.
Därefter bär det av till Malmö där vi köper viktiga saker, som smink, godis och kardemummakärnor.
Vi träffar med ett par av Sofias polare och tar oss därefter till Lund. Där strålar vi samman med resten av kompisgänget och åker till Mejeriet där Kapten Röd och Svenska Akademin spelar.
Tiden går fort när man har roligt och då vi ett par timmar senare, varma och glada, ska åka tillbaka till Simrishamn, upptäcker vi att sista tåget gått och att nästa inte kommer förrän kvart i sex följande morgon.
Helvete.
Det är iskallt på perrongen och till och med 7-Eleven har stängt. Valet står mellan att sova på en av bänkarna eller nöd-ringa till Sofias mamma. Vi väljer det sista, och som en räddande ängel kommer hon och plockar upp oss (Sofia, Sebbe och jag) och kör oss till Onslunda. Vid tre-halv fyra stupar vi tillsist i säng.

image6

Fredag
Dagens frukost: Scones (den här gången med rätt mängd margarin)
Sebbe har hållt Sofia och mig vakna med sina snarkningar, så vi har inte fått allt för många timmars sömn. Det känns lite som om hela hjärnan är inlindad i bomull.
Vid frukosten håller jag nästan på att sätta mig på Hans, Sofias katt, som ligger och sover på en köksstol. Eftersom jag är väldigt förtjust i Hans passar jag på att ta kort på honom, och mata honom med lite scones.
Vi får sedan skjuts tillbaka till Simrishamn och släpper av Sebbe på vägen. Då vi är framme går vi ner till stranden och har en liten picknick. Det börjar skymma, havet är lugnt och man kan se ända till horisonten - fantastiskt vackert!
När vi kommer tillbaka till huset käkar vi middag, dricker cider, diskuterar allt möjligt ("Kryddnamn är väldigt fina på engelska. Undrar vad nejlika och kardemumma heter." "Det måste vi ta reda på! Vi ringer nån!") och bakar kladdkaka. Mysighet på hög nivå.

image5

Lördag
Dagens frukost: Yoghurt, macka och kladdkaka med glass.
Vi tar tåget till Tomelilla och får där skjuts till Onslunda av Sofias mamma. Vi stannar där en stund, och åker sedan bort till Glimmingehus tillsammans med Kajsa (Sofias kompis) Joanna (Sofias "tysk" - hon är utbytestudent) och Carina (Sofias mamma) där vi går på sägenvandring. Det är väldigt mysigt med guider som berättar gamla spökhistorier i skenet av lyktor och levande ljus ute och inne i borgen. Tyvärr blåser det halv storm, och eftersom borgen saknar element blir det riktigt kallt efter en stund.
Då vandringen är slut far vi tillbaka till Onslunda igen. Kvällen till ära är det nåt slags ljustema i Österlen, vilket innebär att det är marshaller längs alla vägar, och att de serverar korv med bröd på torget ("Va? Ska ni ha bröd utan korv flickor?" "Ja, vi är vegetarianer")
Resten av kvällen spelar vi en rafflande omgång "Med andra ord", äter mer kladdkaka, och kollar på film.
Sofia och jag passar också på att hitta på en massa bra julklappsrim. Klockan är över tre då vi skrivit ner det sista ("Slår du denna i din panna, blir du som Sofia och Hanna" - En stekpanna) och går och lägger oss.

image8

Söndag
Dagens frukost: Rostat bröd.
Dags att ge sig tillbaka norrut igen. Får skjuts tillbaka till Simrishamn, packar väskorna, tar farväl av Sofia och hoppar på tåget. Det känns lite sorgligt, men vi lovar att ses snart igen.
Solen skiner på kullarna och fälten där tåget tuffar fram.
Man måste bara älska Skåne.

Kommentarer
Postat av: Lemoncurry?

Hur lyckades ni att bestämma kläder på bara en timme? Är ni inte tjejer?!? :P

2007-11-09 @ 19:40:11
Postat av: Hjalmar

Undertecknad (övertecknad?) har åsikt om sista meningen;
inte om man jämt släpas ner dit för att en mer eller mindre genetiskt besläktad varelse ska fira en mer eller mindre intressant bemärkelsedag.
Dessutom pratar de konstigt där.

2007-11-10 @ 18:41:38
Postat av: lina

Hanna! Äntligen, men vad händer med uppdateringen här egentligen???
Jag sitter redo att klicka mig fram till den spännande fortsättningen!!

2007-11-12 @ 20:23:55
URL: http://rosaochfluffigt.blogg.se
Postat av: Sofia

Ja!, DU erkänner! Skåne är underbart!
MEn vad menar hjalmar egentligen? Ärdet den hjalmar ajg tror att det är?

2008-01-04 @ 15:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0