Bloc Party släpper nytt

Men är det värt att skaffa nya plattan?



Bloc Party
orskade viss uppståndelse igår då de meddelade att de släpper nya albumet Intimacy digitalt redan imorgon, 21 augusti. I fysisk form släpps albumet inte förrän 27 oktober men redan nu kan man alltså förhandsboka albumet på bandets hemsida.
   Är det då värt att göra det? Jag gick in på deras myspace för att lyssna på nya låtarna Mercury och Trojan Horse. Tyvärr blev jag riktigt besviken. Bloc Party som på debutalbumet Silent Alarm visade prov på snygga gitarrslingor och på följande plattan A Weekend In The City bjöd på drömska syntmattor, har krånglat till det rejält för sig.
   Det känns som om ambitionen hos Kele Okereke och de andra har varit att göra det musiktekniskt avancerat och således är låtarna fulla med ljudeffekter, ekon och ett elektriskt sound, i brist på bättre ord. Tyvärr har man tappat något av det allra viktigaste: melodierna.
   Mercury, som känns som en serie skräpljud från Timbaland och hans mannar, tycker jag uppriktigt sagt illa om. Trojan Horse som är något mer melodiös är jag inte lika avigt inställd mot även om den inte kan leva upp till forna Bloc Party-meriter.
   Jag kan naturligtvis inte veta hur hela albumet kommer låta. Kanske håller övriga åtta låtar en mycket högre standard. Av det jag hört hitills tycker jag dock inte det är värt att skriva upp sig på någon bokningslista. Kära Bloc Party, det lät ju så bra innan; vad var det som gick snett?

Tags: , , , ,

Kommentarer
Postat av: Petter

Hej,

Trevlig blogg! Vi delar musiksmak verkar det som, jag lägger till i favoriter :)

2008-08-20 @ 20:22:27
Postat av: SKJUT

TJA!

vi håller på att spela in fullängdare som är klar om 1 månad. Vi vill inte lägga ut några låtar riktigt än, men snart.. Kanske om en vecka?

beställ gärna en skiva sen när den kommer. 40 kr för en fullängdare.. Helt okej va?

KRTam

2008-08-20 @ 23:14:49
URL: http://blogg.skjut.se
Postat av: Barris

Alltså, det enda man enligt mig kan beskylla Bloc Party för är hur tydligt de följer i Radioheads fotspår, speciellt av Mercury att döma. Samtidigt kan jag inte låta bli att charmas av deras experimenterade med electro blandat med sköna indierockguror i Trojan Horse. Jag älskar också band som så uppenbart sparkar sina fans i nyllet så som Bloc Party efter att ha hävdat att nya plattan skulle vara en återgång till rötterna.



Samtidigt är ju jag en sucker för grymma beats också. För övrigt tycker jag att du skall spana in den här låten, en b-sida på Mercury-singeln som du säkerligen inte hört.



http://www.youtube.com/watch?v=QmcvYwBw9bw



Bloc Party har helt enkelt melodierna kvar i sig samtidigt som de gör det enda rätta och fortsätter experimentera. Spräcker man alla indierockens barriärer redan på första skivan förstår jag att man vill gå vidare.

2008-08-20 @ 23:19:03
URL: http://barris.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0