Across The Universe

Musikalfilm - med enbart Beatles låtar.



Nu nu höstmörkret börjar krypa närmare passar jag på att slänga in ett filmtips i bloggen. Ett musikaliskt filmtips naturligtvis.
   Det är inte ofta filmer lever upp till de förväntningar man fått av trailers innan men Across The Universe som jag hyrde nu i helgen gjorde mer än så. Att jag gillar Beatles redan innan kan naturligtvis ha med saken att göra, men jag skulle tro att Julie Taymore's film skulle kunna Beatles-frälsa vem som helst.
   Kort resumé: Liverpool-grabben Jude sticker till USA för att leta upp sin försvunne pappa, blir vän med avhoppade Princeton-studenten Max och flyttar tillsammans med denne till ett kollektiv i Greenwich Village i New York under blommande den hippie-eran. Jude blir förälskad i Max syster Lucy och allt verkar vara frid och fröjd. Men så blir Max inkallad till kriget i Vietnam...
   Storyn påminner en aning om Hair, men är i övrigt sammanvävd av olika Beatles-låtar som With A Little Help From My Friends, Come Together och Strawberry Fields. Beatles-nörden kan sitta och leta låtreferenser (det finns gott om dolda sådana) medan vi andra bara kan sitta njuta av de färgsprakande musiknummren. Gå och hyr den nu!


I've Just Seen A Face

Tags: , ,

Kommentarer
Postat av: Lemoncurry?

tänkte precis det, innan jag såg att du skrivit det, att det lät som Hair ;)

2008-09-09 @ 18:55:40
URL: http://lemoncurry.blogg.se/
Postat av: amy

åh låter som en mysfilm, måste ses på en gång! :)

2008-09-10 @ 16:05:55
URL: http://amys.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0