DAGENS TIPS: Kristian Anttila

Melankoliska texter men musik man måste dansa till.



Det slog mig plötsligt att jag glömt tipsa om Kristian Anttila vilket är förbannat dumt av mig med tanke på hur bra Anttila är.
   Kristian Anttila är alltså den där (åtminstone är det intrycket man får i media) smått labile killen från höghusgettot i Västra Frölunda som slog igenom med dunder och brak 2003 med debutalbumet Natta De Mina. Uppföljaren Innan Bomberna släpptes 2005, därefter var det tyst fram till 2007 då sprudlande singeln Vill Ha Dig toppade listorna. Därefter dröjde det fram till juni i år innan tredje albumet Lille Napoleon gavs ut.
   Kristian Anttila hade jag tidigare hört om genom en uppmärksammad intervju i Nöjesguiden där han berättade om den elchocksterapi han utsatt sig själv för vilket gjort mig, tja. lite skeptisk till hans musikaliska förmåga. Det var först när jag hörde Västra Frölunda som jag insåg vad det hela handlade om, nämligen strålande pop-musik.
   Kristian Anttila är barnförbjuden Håkan Hellström, ibland provocerande, ibland en svartsynt poet men framför allt en skicklig musiker med en känsla för både melankoliska texter och dansvänliga melodier.
   Jag missade tyvärr konserten på Fängelset härom veckan men funderar på att se Anttila på Storan den 20 december istället. Gör det du också.



Kristian Anttila - Västra Frölunda

Tags: , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Linus

På tal om Antilla! Jag upptäckte precis att Ram Di Dam har lagt upp en ny låt på myspace! Tåls att lyssnas på!

2008-11-20 @ 20:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0