Tamburin

Världshistoriens populäraste instrument?

image74 image76

Egypterna spelade på den. Grekerna spelade på den. Romarna likaså. Sen dess har tamburinen hängt med på konserter genom hela världshistorien. Det gör den till ett väldigt kreddigt instrument tycker jag. Tamburinen är inte nåt man anförtror vem som helst på scen, eller hur? Man skulle nästan kunna säga att det är en ära att få spela på ett så uråldrigt instrument.

Ni har kanske redan räknat ut vilket instrument som jag spelade vår skolkonsert. Ja, jag körade och spelade lite piano också, men tamburinen kom liksom att bli "mitt" intsrument under hela tiden vi repade. Den är lila och i hård plast. Det gjorde att jag efter varje rep var helt öm i vänster handflata (den hand jag slog tamburinen mot) Idag efter konserten hade jag dessutom lyckats få ett blåmärke också. Men vad gör man inte för musikens skull?

Okej, jag ska sluta tjafsa om tamburiner. Konserten blev hur som helst grym, speciellt den första, för då hade vi störst publik. Min grupp var tacksamt nog sist, och jävlar vilket drag det blev! Back In The USSR satte vi bättre än på något av repen, samma sak med Sweat som det blev allsång på i slutet.  Grymt!

image77

Kommentarer
Postat av: Lemoncurry?

Men jag måste ändå få tillägga att ett traditionellt instrument som så länge har fått stå i skuggan av andra, mer populära, ändå är den tibetianska näsflöjten. Därför har jag beslutat mig för att starta en insamling för just denna nästan helt utdöda art. Så skicka ditt bidrag, hur stort det än är, till mig.

2008-06-03 @ 22:46:09
URL: http://lemoncurry.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0