Cancer-vaccin

Äntligen allmän vaccination pågång?

image51

Livmoderhalscancer
är en fruktansvärd sjukdom som kan utvecklas långsamt hela 10-15 år innan den sprids. Då den väl gör det sprider den sig upp för bäckenbotten och ofta till blodet där den sedan sprids till alla kroppens organ och skelettet om sjukdomen inte behandlas. Behandlingen består av cellgifter, strålning och - beroende på hur långt fortskridet sjukdomsförloppet är- operationer. Några av de biverkningar man kan drabbas av är håravfall, illamående, diarré och svullna ben, tillstånd som i värsta fall kan bli långvariga. Man kan få svårt att ha sex. Ofta kan man inte heller få barn.

Den största orsaken till att man får livmoderhalscancer är att man blir smittad av humant papillon virus (HPV) ett raltivt vanligt virus som sprids sexuellt. I dagsläget finns det ett vaccin mot viruset. Att bli vaccinerad är en ganska enkel process som består av tre sprutor som tas under loppet av ett halvår. Vaccinet skyddar också mot kondylom. Lämplig ålder för vaccination är 13 - 17 år.

Visst borde väl ett vaccin av den här sorten vara gratis för alla tjejer? Det tycker uppenbarligen inte Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). Utdrag ur artikel från GP:

Eftersom även de som vaccinerats är oskyddade mot övriga virus kan en allmän vaccination invagga kvinnor i falsk trygghet, varnar SBU.

Åh. Men visst. Alla kvinnor skulle börja knulla runt vilt utan en tanke på att de kunde bli sjuka. Ja, för kvinnor är ju korkade och begriper inte att de kan bli smittade av andra könsjukdomar.

Den verkliga orsaken tror jag vi har här (utdrag ur samma artikel):

En invändning har varit de höga kostnaderna, cirka 3 500 kronor per flicka.

Det är där skon klämmer. Det kostar pengar. Därför är det i nuläget så att det bara finns privata vaccinationskliniker som utför vaccinationen för en kostnad på flera tusen kronor, en kostnad som långt ifrån alla familjer i Sverige har råd att betala för sina döttrar. Ibland undrar jag vad det är för sjukt land vi lever i.

Idag på förmiddagen beslöt sig Socialstyrelsen äntligen för att lägga fram ett förslag till regeringen om en allmän vaccination för tjejer. Tidigast till sommaren kan ett sådant vaccinationsprogramm vara klart. Förslaget ska först ut på remiss innan några beslut fattas. Jag hoppas av hela mitt hjärta att myndighets-nötterna tar sitt förnuft tillfånga och godkänner förslaget. Det handlar inte om pengar utan om liv!

Kommentarer
Postat av: Barris

Men Hanna, jag tycker verkligen inte att man borde beskatta folk för saker som varken direkt gynnar en eller kan fungera som en försäkring eller beskydd.

Med det sagt, varför skulle männen (de främsta skattebetalarna?) tvingas betala för något som ändå inte verkar vara alls vanlig sjukdom? Självklart måste man i vissa fall prioritera nämligen.

Till exempel hindrar inget flickor i den åldern att punga ut (eller, deras vårdnadshavare för den delen) dessa 3500 kr, när nu liv är så mycket mer värt än pengar. Det problem som skulle kunna uppstå är att ni då inte har råd med andra nödvändigheter. Vi har helt enkelt inte resurser för att lösa alla problem än.

(Detta var mer eller mindre en förkortning över tidigare svar som försvann på grund av hängd dator, vilket innebär att jag kan ha utelämnat några argument eller motargumentet - det innebär dock inte att du har rätt utan kommer då att bemötas i en senare kommentar.)

(Jag känner mig våldsamt cocky idag. Det är grymt.)

2008-02-29 @ 18:23:20
Postat av: Hanna

Käre Barris
Om du hade haft någon anhörig som drabbats av cancer så kan jag lova att du skulle resonerat väldigt annorlunda. Det är ingen feminist-grej, om det istället hade funnits ett liknande vaccin mot, säg, prostatcancer så hade jag också tyckt att det skulle ha varit gratis.

Om vi nu ska vara kallsinta och tänka pengar, så kostar cancervården åtskilliga miljarder varje år. Det är naturligtvis svårt att räkna på men det borde i princip innebära att staten tjänar pengar på att ge gratis vaccin istället.

2008-03-01 @ 19:37:29
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se
Postat av: Barris

Inget är gratis, såvida inte man är ung eller saknar inkomst förstås. Jag pratar självklart om skatter.

Som jag sa har vi inte resurser till att lösa alla problem och måste därför prioritera.

2008-03-01 @ 23:10:18
URL: http://barris.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag inser att inget är gratis, utan att det är skattepengar som bekostar det hela. Men a) jag tycker att pengarna är väl värda det b) samma summa pengar går/ kommer gå till vård av de som drabbats. Plus minus noll alltså.

Man kan inte lösa alla problen men några. Det här är ett av dem.

2008-03-02 @ 10:43:01
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se
Postat av: Barris

Men det är inget argument till att tvinga mig (kille) att betala för er (tjejer). Dessutom säger jag att det finns bättre saker att lägga pengarna på. Slutligen så får ju alla de som vill betala för sina vaccin göra det, men bevisligen gör inte alla det (förmodligen) för att de har andra saker att lägga sin pengar på.

2008-03-02 @ 18:16:27
URL: http://barris.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det första var nog det mest egotrippade argument jag hört. Angående argument nummer två så får du väldigt gärna ge exempel på "bättre saker", och när det gäller trean så finns det familjer som inte har råd att lägga 3500 spänn på varje dotter.

2008-03-02 @ 20:12:03
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se
Postat av: Barris

Att alla familjer inte har råd att lägga 3500 spänn extra och ge exempel på "bättre saker" att göra för pengarna (som inte fanns sa du väl just) kompletterar väl varandra. Sjukvårdsskatten är redan galet hög så då tycker jag hellre att man effektiviserar användandet av de pengarna man får in.

2008-03-03 @ 15:07:26
URL: http://barris.blogg.se/
Postat av: Hanna

Att sjukvården i allmänhet inte är oeffektiv kan jag skriva under på. Men den blir väl inte bättre av att man låter bli att vaccinera människor? Det borde väl snarare vara en av de åtgärder som ingår i en effektivisering och förbättring. Som jag tidigare skrev kommer detta på långt sätt också funka som en investering, med tanke på att kostnaden för vård av kvinnor med livmoderhalscancer kommer att minska.

För övrigt tycker jag att allt prat om kostnader i sammanhanget är väldigt cyniskt. I grund och botten hanlar det om att rädda liv.

2008-03-03 @ 20:48:44
URL: http://dethararingenblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0