DAGENS TIPS: Lightspeed Champion

En småtrist måndag kan det vara upplyftande med lite brittisk indierock med skönsång och stråkar.



Som jag tidigare nämnt hade jag aldrig hört talas om amerikan-britten Devonte Hynes eller hans soloprojekt Lightspeed Champion innan han dök upp som första akt på Way Out West. Efter bara några minuter in i konserten insåg jag vad jag gått miste om i min okunskap.
   För det första har Hynes en fantastisk röst: tonsäker, mjuk men ändå inte allt för välpolerad. Den här beskrivningen skulle man även kunna tillämpa på själva musiken som är ytterst välskriven och melodiös. Indie-pop, folk och americana är några av de flera genrer jag har sett debutalbumet Falling Off The Lavendel Bridge kategoriseras i och alla dessa fungerar bra på en och samma gång utan att det för den delen blir spretigt.
   Här ovan ser ni videon till låten Midnights Surprise. Observera att det här är den kortare radio-versionen. Orginal-låten är närmare tio minuter lång och kan avnjutas här.


Tags: , , ,

Kommentarer
Postat av: Malin

svar: håller med dig! Okkervil river och publiken där var över förväntan, jag tyckte de var skit bra :)

2008-08-18 @ 18:03:52
URL: http://malines.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0